Στηρίξτε μας

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης‏ απομάκρυνε το πουλί – έκθεμα (βίντεο)

9 Απρίλιος 2013 18:13 | Τα καλά νέα
Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης‏ απομάκρυνε το πουλί – έκθεμα (βίντεο)

Με χαρά πληροφορηθήκαμε σήμερα από τη διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (Ε.Μ.Σ.Τ.)  Άννα Καφέτση ότι μετά το δημοσίευμα του www.zoosos.gr απομακρύνθηκε από την έκθεση του Δημήτρη Αληθεινού το έργο που περιελάμβανε ένα ζωντανό πουλί (λευκό παραδεισάκι) μέσα σε κλουβί.

Η κα Καφέτση αρχικά εξηγεί στην απάντηση που στέλνει στη δημοσιογράφο Ελένη Ηλιοπούλου – η οποία διαχειρίστρια του www.zoosos.gr – ότι τηρήθηκε ο «Κώδικας Δεοντολογίας για τα Μουσεία του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM)» και πως το πουλί είχε τη φροντίδα που του έπρεπε. Τονίζει μάλιστα ότι η γνωμάτευση του κτηνιάτρου Μανώλη Μαστρομανώλη στις 13.2.2013 αποδεικνύει πως «…δεν υφίσταται καμιά παραβίαση των δικαιωμάτων και του ευ ζην του εν λόγω πτηνού».

Η κα Καφέτση εξηγεί ότι απευθύνθηκε στη νομική υπηρεσία του μουσείου μετά το δημοσίευμα μας και τελικά απομάκρυνε το πουλί από το μουσείο καθώς ο νόμος 4039/2012 ως εθνικό δίκαιο υπερέχει του «Κώδικα Δεοντολογίας του ICOM για τα Μουσεία» και φυσικά απαγορεύει την χρήση ζώου κατ’ αυτόν τον τρόπο, κάτι που προφανώς οι υπεύθυνοι του Ε.Μ.Σ.Τ. αγνοούσαν.

Η απομάκρυνση του πουλιού από τον εκθεσιακό χώρο αποδεικνύει το ειλικρινές ενδιαφέρον των ανθρώπων, οι οποίοι διαχειρίζονται και προάγουν τον πολιτισμό μας μέσω του Ε.Μ.Σ.Τ. και μας χαροποιεί ιδιαίτερα που συμμορφώθηκαν.

Όμως η αναφορά μας για τις συνθήκες διαβίωσης του πτηνού είναι πολύ συγκεκριμένες και δεν είναι αναληθείς όπως η κα Καφέτση τονίζει.

Όπως θα ακούσετε στα σχετικά βίντεο το πτηνό μέχρι την Πέμπτη 4/4 βρισκόταν στο κλουβί μέσα σ’ έναν τεράστιο χώρο στον οποίο όμως κυριαρχούν οι εξαιρετικά δυνατοί και διαρκώς επαναλαμβανόμενοι ήχοι από σειρήνα ασθενοφόρου, από τροχαλίες κ.ο.κ.

Ακούστε τους εκκωφαντικούς θορύβους – που κυριαρχούν – στα τρία βίντεο που δημοσιεύουμε εδώ:

http://youtu.be/55xLU1VRv2I

http://youtu.be/oIokfiGIu1k

http://youtu.be/vlxia1P1lG4

Αυτούς τους ήχους ο κτηνίατρος, που υπέγραψε τη γνωμάτευση, δεν τους άκουσε, καθώς όπως αναφέρει η ίδια η κα Καφέτση ο κ. Μανώλης Μαστρομανώλης δήλωσε ότι δεν υφίσταται καμιά παραβίαση των δικαιωμάτων και του ευ ζην του «σύμφωνα με την περιγραφή του εκθεσιακού χώρου και των ωρών λειτουργίας της εκθέσεως».

Δηλώνουμε ειλικρινώς ότι δεν γνωρίζουμε σε πόσα ντεσιμπέλ επιτρέπεται ή αντέχουν να ακούν τα ζώα - ειδικά αυτά που είναι τόσο μικροσκοπικά - όμως αν αυτοί οι επαναλαμβανόμενοι ήχοι τους οποίους μπορείτε να ακούσετε και εσείς είναι ενοχλητικοί για τον άνθρωπο αν μείνει για ώρες στον χώρο, φανταστείτε πως θα νιώθει ένα πλάσμα μια σταλιά.

Αυτή η φασαρία – όπως είχαμε τονίσει στο αρχικό ρεπορτάζ μας – μπορεί «να εξυπηρετεί τους σκοπούς του καλλιτέχνη, όμως καθιστά εξαιρετικά απαράδεκτες της συνθήκες που ζει εγκλωβισμένο αυτό το μικρό πλάσμα.

Φυσικά τους ίδιους και ακόμα δυνατότερους ήχους ακούν τα ωδικά πτηνά που ζουν σε κλουβιά και κρέμονται σε μπαλκόνια πάνω σε πολυσύχναστους δρόμους ή τα ζώα μέσα στα κλουβιά στα pet shop της οδού Αθηνάς και όχι μόνο. Η διαφορά όμως είναι τεράστια γιατί εδώ μιλάμε για ένα σημαντικό μουσείο – που υπάρχει για να προάγει τον πολιτισμό – και όχι για τον οποιονδήποτε ιδιώτη. Τόσο το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης όσο και ο ίδιος ο καλλιτέχνης θα πρέπει να γνωρίζουν ότι παρανομούν».

Και ότι παρανομούσαν - έστω λόγω άγνοιας - δεν χωράει αμφισβήτησης!

Ολόκληρη η απάντηση του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης‏

Κυρία Ελένη Ηλιοπούλου,

Λάβαμε το email σας της 5ης Απριλίου με συνημμένο το σχετικό δημοσίευμά σας στο site zoosos.gr. Εάν από το αναμφίβολα ειλικρινές φιλοζωικό σας ενδιαφέρον, αλλά και  από, θα μου επιτρέψετε, στοιχειώδη δημοσιογραφική δεοντολογία, είχατε απευθυνθεί στο μουσείο πριν την δημοσίευση, θα είχαμε την ευκαιρία να σας ενημερώσουμε για τις ενέργειες στις οποίες προβήκαμε, σε συνεργασία πάντα με τον καλλιτέχνη Δημήτρη Αληθεινό, πριν την έναρξη της Αναδρομικής του έκθεσης, προκειμένου να προστατευτούν τα δικαιώματα του πτηνού.

Οι δύο επιμελητές Σταμάτης Σχιζάκης και Τίνα Πανδή προσέτρεξαν στον «Κώδικα Δεοντολογίας για τα Μουσεία του Διεθνούς Συμβουλίου Μουσείων (ICOM)» ο οποίος στο άρθρο 2 παρ. 25 για την «Καλή διαβίωση των ζώων» ορίζει  τα εξής:  «Αν στις συλλογές ενός μουσείου περιλαμβάνονται ζώα, το μουσείο θα πρέπει να έχει πλήρη ευθύνη για την υγεία και την καλή τους διαβίωση. Οφείλει να συντάσσει και να εφαρμόζει κώδικα ασφαλείας για την προστασία του προσωπικού και των επισκεπτών, καθώς και για την προστασία των ζώων, εγκεκριμένο από ειδικό κτηνίατρο».

Ακολούθως το ΕΜΣΤ απευθύνθηκε στον κτηνίατρο κ. Μανώλη Μαστρομανώλη  ο οποίος στην από 13.2.2013 γνωμάτευσή του πριν την έναρξη της έκθεσης αναφέρει τα κάτωθι:

"Σχετικά με την ερώτηση σας για τον κίνδυνο που θα μπορούσε να διατρέχει ένα ζωντανό πουλί «παραδείσιο» μέσα σε κλουβί στην έκθεση του κου Δημητρίου Αληθεινού η οποία θα λάβει χώρα από τις 14 Φεβρουαρίου μέχρι τις 26 Μαΐου 2013 και σύμφωνα με την περιγραφή του εκθεσιακού χώρου και των ωρών λειτουργίας της εκθέσεως δεν υφίσταται καμιά παραβίαση των δικαιωμάτων και του ευ ζην του εν λόγω πτηνού".

Το ΕΜΣΤ ακολούθησε πιστά τις οδηγίες του κτηνιάτρου για τη διατροφή και τη φροντίδα του πτηνού. Τις ώρες και τις ημέρες που ο εκθεσιακός χώρος του μουσείου παραμένει κλειστός  το πουλί μεταφέρεται σε άλλο χώρο, κοιμάται σε ζεστό περιβάλλον, ξυπνάει με το φυσικό φως της ημέρας και χαίρεται με την αγάπη και την φροντίδα του προσωπικού του μουσείου στο οποίο οφείλει και το όνομά του, Δημήτρης Βαλεντίνος.

Άρα, λυπάμαι που το λέω, αλλά ο ισχυρισμός σας ότι το μουσείο κακομεταχειρίζεται το εν λόγω πτηνό, δεν είναι αληθής.

Μετά το email σας απευθύνθηκα στους νομικούς μας συμβούλους ζητώντας σχετική γνωμοδότηση. Παρόλο που υπάρχει νομική ασάφεια για τις περιπτώσεις των Μουσείων, όπως για παράδειγμα το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, το οποίο σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο είναι ένας μη κερδοσκοπικός πολιτιστικός οργανισμός που λειτουργεί προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, ο ισχύων στη χώρα μας Ν. 4039/2012  υπερισχύει ασφαλώς του «Κώδικα Δεοντολογίας του ICOM για τα Μουσεία». Για το λόγο αυτό, η απόφασή μου είναι να απομακρυνθεί το εν λόγω έργο από το χώρο της έκθεσης,  έχει μάλιστα ήδη απομακρυνθεί από το Σάββατο το πρωί.

Θα ήθελα ωστόσο, εν κατακλείδι, να σημειώσω ότι η παρουσία στην αναδρομική έκθεση του Δημήτρη Αληθεινού του έργου «Χωρίς τίτλο» που πρωτοπαρουσιάστηκε στην Αθήνα το 1971, εντάσσεται σ’ ένα καλλιτεχνικό και ερμηνευτικό πλαίσιο στο οποίο διερευνώνται από τον σημαντικό αυτό καλλιτέχνη τα μεγάλα ζητήματα της ίδιας της ανθρώπινης ύπαρξης, όπως είναι η ζωή και ο θάνατος.

Με εκτίμηση

Άννα Καφέτση

Διευθύντρια

Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

www.emst.gr

Διαβάστε επίσης:

Καναρίνι ως ζωντανό έκθεμα μέσα στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (βίντεο)

Ηθοποιός βάζει φωτιά σε γάτα σε κρητική «κωμωδία» που μετέδωσε το κανάλι Attica TV (βίντεο)

Γιάννης Παπαδάκης: Δεν έκαψα την γάτα, την τρομοκράτησα και δεν έπρεπε (βίντεο)

Π.Φ.Π.Ο.: Ατάλαντος «ηθοποιός» που νομίζει ότι είναι κωμικός κακοποιεί γάτα χωρίς να ντρέπεται για τις πράξεις του (βίντεο)

Κάτω Παρτάλι: Συστηματική κακοποίηση ζώων σε μια σειρά για όλη την οικογένεια!

Στο «Κάτω Παρτάλι» κακοποίησαν το πρόβατο για να γελάσουμε; (Βίντεο)

Απαράδεκτες οι συνθήκες που βιώνουν τα ζώα τα οποία χρησιμοποιούνται σε τηλεοπτικά γυρίσματα

Στον βωμό της τηλεθέασης γελοιοποιούνται οι άνθρωποι εξευτελίζοντας τα ζώα

54 ζωντανά πρόβατα βαμμένα λουλακί εκτίθενται στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών στο πλαίσιο της «documenta 14»

Την παράνομη έκθεση της documenta 14 με τα βαμμένα πρόβατα υποστηρίζει το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Το Φεστιβάλ Αθηνών δεν απαγόρευσε παράσταση στην οποία κακοποιήθηκαν κόκορες για να μην λογοκρίνει τον καλλιτέχνη! (Βίντεο)

Ερώτηση στη Βουλή για την κακοποίηση ζώων σε παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών (βίντεο)

Η πρόεδρος της Π.Φ.Π.Ο. διαψεύδει τον καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Αθηνών Β. Θεοδωρόπουλο (βίντεο)

«Παραθρησκευτικές οργανώσεις» χαρακτηρίζει όσους αγωνίζονται για να μην κακοποιούνται ζώα σε θεάματα ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών (βίντεο)

Το Φεστιβάλ Αθηνών φέρνει στην Ελλάδα παράσταση – τσίρκο με ζωντανούς κόκορες που φορούν αθλητικά παπούτσια… (βίντεο)

Το Φεστιβάλ Αθηνών δεν θεωρεί κακό που κόκορες με αθλητικά παπούτσια συμμετέχουν σε παράσταση! (Βίντεο)

Άλογο ως ζωντανό έκθεμα στη Σχολή Καλών Τεχνών

Αναβλήθηκε η δίκη του ΑΝΤ1 για κακοποίηση ζώων στην εκπομπή της Ν. Μπουλέ

Γιατί χρησιμοποιούν σκύλο στην θεατρική παράσταση «Φάουστ»;

Απομάκρυναν τον σκύλο από την παράσταση «Φάουστ» μετά τα δημοσιεύματα μας

«ΤΑ ΝΕΑ» ψεύδονται και κατηγορούν τα φιλοζωικά σωματεία για τον σκύλο του «Φάουστ»

«Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών»: Δεν είναι υποσιτισμένος ο σκύλος του «Φάουστ»

Tagged: , ,

Βοηθήστε μας να συνεχίσουμε να σας ενημερώνουμε για όσα συμβαίνουν στα ζώα στην Ελλάδα ενισχύοντας το www.zoosos.gr

7 Σχόλια

  1. Θάνος

    Μερικοί άνθρωποι, όσο πιο ευαίσθητοι είναι στα καλλιτεχνικά, τόση αναισθησία τους διακατέχει όταν πρόκειται για ζωή ζώου. Μάλιστα κάποιων η αντίληψη είναι ότι για χάρη της τέχνης επιτρέπονται όλα. Που σημαίνει ότι μπορεί να κινδυνεύει και άνθρωπος από την ευαισθησία τους για την τέχνη.

    Συμφωνώ με ΓΑΤΟΣΚΥΛΟ:
    Όποιος θέλει να ικανοποιήσει τα βιτσιόζικα κέφια του πολιτισμού, να μπει σε ένα κλουβί διαστάσεων ελάχιστα μεγαλύτερων από τον ίδιο, και να νοιώσει ευτυχισμένος και πολιτισμένος.

  2. Ελένη

    Αναρωτιέται κανείς ποιο είναι το κίνητρο ενός ανθρώπου που, παραβιάζοντας κάθε κώδικα δεοντολογίας, διασύρει ένα μουσείο και έναν σημαντικό Έλληνα καλλιτέχνη. Γιατί τόση χαρά που "παρανομούσαν - έστω και λόγω άγνοιας - δεν χωράει αμφισβήτηση!"; Από την ενδελεχή απάντηση της κυρίας Καφέτση, γιατί άραγε δεν σταθήκατε στα όσα σας προσάπτει περί της δημοσιογραφικής δεοντολογίας σας, παρά μόνο στο να προσπαθείτε να "ανακαλύψετε" ότι ο κτηνίατρος είχε δει ή δεν είχε δει την έκθεση;
    Αλήθεια, πόσο ευσταθούν οι κατηγορίες σας; Κάθε λογικός άνθρωπος μένει άναυδος από την παράλογη και μικρόνοη στάση σας. Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι οι φύλακες του Μουσείου που περνούν τις ίδιες ώρες με το πουλί εκτεθειμένοι στους "θορύβους" υποφέρουν σε "εξαιρετικά απαράδεκτες συνθήκες" σύμφωνα με τον χαρακτηρισμό σας; Μήπως τους ρωτήσατε; Τι σας κάνει να πιστεύετε ότι ένα πτηνό που τραγουδάει και αντιδρά φυσιολογικά ΚΑΙ ΣΤΑ ΤΡΙΑ βίντεο, υποφέρει; Τι μας εξασφαλίζει ότι εξαιτίας των αδιευκρίνιστων κινήτρων σας δεν έχετε δυναμώσει τον ήχο του βίντεο για να φαίνονται πιο ενοχλητικοί οι θόρυβοι; (Προσωπικά είδα την έκθεση· στην έκθεση δεν υπάρχουν τροχαλίες! και οι ήχοι ούτε κατά το ελάχιστο δεν είναι ενοχλητικοί); Ένας ήχος που για σας είναι ενοχλητικός, για κάποιον άλλο μπορεί να είναι φυσιολογικός. Πώς τολμάτε να χαρακτηρίζετε ως "φασαρία" το ηχητικό τοπίο μιας έκθεσης στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης;
    Αδυνατώ να καταλάβω πώς και με ποια ιδιότητα ορίζετε τον εαυτό σας θεματοφύλακα του πολιτισμού ("για ένα σημαντικό μουσείο που υπάρχει για να προάγει τον πολιτισμό"), τη στιγμή που διασύρετε την εικόνα του μουσείου και εξισώνετε την έκθεση ενός κοινού κλουβιού που περιέχει ένα πτηνό με κάθε είδους φρικαλέα πράξη δολοφονίας ζώου δημοσιεύοντας τα δύο πράγματα δίπλα δίπλα σαν να ανήκουν στην ίδια κατηγορία πράξεων.
    "Δημοσιογράφοι" που δεν μπορούν να κάνουν διάκριση ανάμεσα σε ένα έγκλημα και στο "γράμμα του νόμου" είναι πραγματικά επικίνδυνοι γι' αυτή την κοινωνία. "Δημοσιογράφοι" που δεν διστάζουν να ειρωνευτούν δημιουργούς που έχουν δώσει τη ζωή τους για τον πολιτισμό. Όπως επίσης "δημοσιογράφοι" που δεν ντρέπονται να αναφέρονται στο εισιτήριο του Μουσείου για να υποστηρίξουν τις αστείες και αυθαίρετες υποθέσεις τους. Πίσω από τη μάσκα του φιλόζωου σίγουρα κάτι άλλο υπαγορεύει τέτοιου είδους απαράδεκτες συμπεριφορές. Άλλωστε ο καθένας μπορεί να δει τις διαφημίσεις στο πλάι αυτού του site, και να βγάλει τα συμπεράσματά του.
    Πανηγυρίστε, το Μουσείο "παρανόμησε", ένας καλλιτέχνης διασύρθηκε και ένα έργο τέχνης αποκαθηλώθηκε.

    1. ΓΑΤΟΣΚΥΛΟ

      Πανηγυρίζουμε... διότι ένα ζώο απομακρύνθηκε από ένα βλαβερό περιβάλλον.Αν σας στεναχωρεί το ότι ένα "έργο τέχνης" αποκαθηλώθηκε,το κλουβί είναι ακόμα εκεί κ σας περιμένει να το κατοικήσετε,ώστε να ξαναπάρει ζωή το έκθεμα!!!

      1. maria

        πέστα! λες και ο άνθρωπος είναι το κέντρο του σύμπαντος και πρέπει πάντα να λειτουργεί εις βάρος των άλλων ζωντανών πλασμάτων! δεν φτάνει από μόνο του το γεγονός ότι το πουλάκι ζεί μέσα σ ένα κλουβί! (αλήθεια σε ποιόν θ άρεσε αυτό?!) πρέπει και να εκτείθεται σε πολύβοω χώρο! και ας της πει κάποιος μιας και δεν βλέπω να αντιλαμβάνεται το αυτονόητο, ότι δεν μπορεί να συγκρίνει για κανένα λόγο την ανθρώπινη ακοή με αυτή ενός πουλιού! ή οποιουδήποτε ζώου τελοσπάντων!

    2. Nina

      Ενα πουλι μεσα σε ενα μικροσκοπικο κλουβι, του οποιου τον περισσοτερο χωρο καταλαμβανει μια νεκροκεφαλη.... Στο επομενο του εργο, ο καλλιτεχνης φανταζομαι οτι μπορει να εμπνευστει και να τοποθετησει μια αρκουδα σε ενα κουβουκλιο?Ελεος κυρια μου.Και εν παση περιπτωσει, ο νομος, σας αρεσει η οχι ειναι νομος.Αν δεν σας γουσταρει, τα παραπονα σας στο συμβουλιο της Επικρατειας.Τσιου τσιου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Μοιραστείτε

και βοηθήστε κι εσείς!

error: Απαγορεύεται η αντιγραφή περιεχομένου.